Gaji Pekerja Offshore Oil & Gas

    Pada masa kini, kerjaya di sektor oil&gas khususnya di offshore memberikan pendapatan atau kata lain gaji yang lumayan. Maka tidak hairanlah ramai yang berminat untuk mencuba & memohon pekerjaan di offshore ini. Selain daripada gaji kerja offshore yang tinggi, pekerja offshore juga berpeluang untuk berjalan-jalan atau bekerja di luar negara bergantung pada projek yang diikuti. Jadi kehidupan travelling juga samaada berada di dalam teksi, kapal terbang, keretapi dan juga jenis-jenis pengangkutan yang lain menjadi rutin biasa bagi pekerja offshore iaitu ketika ke site ataupun pulang ke rumah. 

Gaji Kerja Offshore Oil & Gas

    Memang diketahui gaji kerja offshore memang tinggi daripada kerja di darat. Sebab itu ramai yang inginkan untuk mengisi jawatan kerja kosong yang terdapat di offshore. Gaji paling kecil pun seperti gaji helper offshore sebulan dalam RM2k-3k. Kebanyakan bagi jurutera yang kerja di offshore mempunyai purata pendapatan dalam RM10k - RM30k sebulan bergantung pada service yang mereka supply kepada client. Ada juga yang lebih dari itu bergantung kepada pengalaman dan khidmat mereka. 

Gaji Kerja Pelantar Minyak

Percaya atau tidak, gaji elaun offshore bagi 'drilling supervisor' boleh mencapai lebih RM100k sebulan! 

Gaji yang lumayan ini sebenarnya merupakan elaun offshore + 'basic' untuk pekerja di mana jika mereka tidak ke offshore, maka hanya gaji 'basic' yang mereka akan terima.
  
Gaji Kerja Offshore Oil And Gas

    Walaupun gaji pekerja pelantar minyak agak berbaloi namun perlu diingat bahawa risiko memang tinggi kerja di pelantar ini. Daripada keluar rumah, pergi ke pelantar, kerja atas pelantar sampailah menjejakkan kaki semula ke rumah. Syarikat2 insurans meletakkan pekerja offshore sebagai 'High Risk'. Perjalanan ke offshore memerlukan kita travel menggunakan pengangkutan udara ataupun pengangkutan air yang sememangnya berisiko tinggi. 

    Itu belum kira dengan kerja di pelantar minyak ataupun kapal tanker dimana sekiranya berlaku kebakaran yang besar, jalan terakhirnya cuma lompat ke laut :-). Walauapapun, kerja di offshore lebih selamat daripada kerja di darat kerana bagi semua syarikat minyak dan kontraktor2nya "Safety is no1". Perlu berkorban untuk bersosial mahupun tinggalkan keluarga, girlfriend atau binatang peliharaan.



Oleh yg demikian, semua orang boleh kerja di offshore, daripada helper hinggalah ke OIM/Company Man/Party Chief, cuma sanggup atau tak sanggup berkorban dan hadapi risiko. Lagi tinggi position kerja anda, maka lagi tinggi gaji offshore sebulan. 😊

Apa-apa pun, jika anda rasa anda seorang yang 'fit' & hati cekal maka anda boleh untuk memohon kerja offshore ini. Anda boleh google dan lihat kursus-kursus yang ditawarkan untuk anda menceburi bidang offshore oil and gas ini.

Untuk mengetahui jawatan kosong terkini dan kerja kosong offshore dan oil & gas terbaru, bolehlah klik di peluang kerja atau juga boleh juga ke ruangan facebook page kami.

Jgn lupa untuk like fb page kerja offshore :)


Share on Whatsapp