Harga minimum petrol

KUALA LUMPUR 24 Nov. - Keputusan sama ada kerajaan akan menetapkan harga minimum minyak atau terus merujuk harga bahan api itu dengan harga pasaran semasa dunia hanya akan diputuskan Isnin depan.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, keputusan yang bakal dibuat semasa mesyuarat Majlis Ekonomi Negara minggu depan itu dikira yang terbaik selepas mengambil kira keuntungan serta kepentingan semua pihak.
''Majlis Ekonomi Negara akan bermesyuarat dan membincangkan konsep yang perlu dibuat dalam keadaan penurunan harga minyak dunia kini.
''Kita akan bincang, sama ada hendak menggunakan kaedah harga lantai (minimum) atau terus mengekalkan keadaan sekarang yang bergantung sepenuhnya kepada harga minyak dunia,'' jelasnya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Ketua-Ketua Pejabat Harta Intelek ASEAN Ke-5 di sini hari ini.
Persidangan dua hari yang berakhir esok itu akan membincangkan pandangan mengenai pengalaman dan cara mengaplikasi teknologi dalam aplikasi paten negara di kalangan wakil dari negara ASEAN sendiri.
Kata Shahrir, majlis itu juga akan mengkaji kebaikan dan keburukan setiap kaedah yang dibentang termasuk kesan membangunkan sumber tenaga alternatif.
''Pada harga sekarang, kerajaan akan ada sumber kewangan. Kalau kita adakan harga lantai dan harga minyak turun, perbezaannya akan masuk ke dana kerajaan, bukan kepada syarikat atau stesen minyak,'' ujarnya.
Kepada satu soalan berapa harga lantai yang akan ditetapkan sekiranya kaedah tersebut dipilih oleh Majlis Ekonomi, Shahrir berkata, ia akan diperhalusi dalam mesyuarat tersebut.
''Jika kita letak harga lantai, apa parasnya? Serendah mana? Adakah RM1.90 seliter atau RM1.60 seliter?
''Kita masih belum tetapkan apa-apa. Mungkin juga terus gunakan sistem pengapungan secara terurus iaitu apabila harga global turun kita turun, apabila naik kita naikkan semula harga minyak,'' katanya.
Dalam pada itu, Shahrir tetap enggan mendedahkan tarikh sebenar harga minyak akan turun lagi, yang dikatakan menjelang akhir bulan ini.
''Saya hanya boleh kata harga baru akan diumum pada akhir bulan. Itu sahaja,'' jelasnya.
Harga minyak di pasaran dunia merudum kepada AS$50 setong daripada paras tertinggi AS$147 setong pada bulan Julai lalu. Ia merupakan harga terendah dalam tempoh tiga tahun.
Harga petrol ketika ini adalah RM2 seliter, selepas mengalami lima kali penurunan sejak kenaikan mendadak daripada RM1.92 seliter kepada RM2.70 seliter pada 5 Jun lalu.

Sumber ~~ Utusan
Share on Whatsapp